Kiedy udać się z dzieckiem do okulisty?

Problemy ze wzrokiem u dzieci wcale nie są tak proste do rozpoznania dla rodziców, jak może się to wydawać. Tymczasem możliwie jak najwcześniejsze wykrycie ewentualnych nieprawidłowości jest kluczowe w procesie późniejszego rozwoju oczu. Dlatego pierwsze wizyty kontrolne dziecka w gabinecie okulistycznym mają kluczowe znaczenie.

W jakim wieku pierwsza wizyta u okulisty?

Pierwszą wizytę u okulisty warto zaplanować, gdy dziecko ma 2-3 lata. Lekarz przeprowadzi podstawowe badania, które mają na celu sprawdzenie funkcji widzenia. Co ważne, na taką wizytę warto się wybrać, nawet jeśli nie pojawiają się niepokojące objawy. Okulista sprawdza nie tylko ostrość widzenia, ale również m.in. ocenia budowę oka ośrodki optyczne, nerw wzrokowy i siatkówkę. W ten sposób można bardzo wcześnie wykryć ewentualne nieprawidłowości i podjąć stosowne działania. Profilaktyczne badania są też najlepszym sposobem na przyzwyczajenie dziecka do kontaktu z okulistą.

Profilaktyczne konsultacje okulistyczne przynajmniej raz do roku

Widzenie dziecka rozwija się od urodzenia do ok. 8 roku życia. Pewne nieprawidłowości mogą ujawniać się na wczesnym etapie rozwoju, zaburzając ten proces. Każda wada, w tym przede wszystkim astygmatyzm czy różnowzroczność, powinna być korygowana możliwie jak najwcześniej. W ten sposób mamy największe szanse na powodzenie leczenia. Podczas konsultacji okulistycznej przeprowadzane jest również badanie wady wzroku po kroplach, które u dzieci często się różni.

Nawet jeśli nie zauważamy niepokojących objawów, powinniśmy kontrolnie raz do roku wybrać się na wizytę do gabinetu okulistycznego, gdzie zostanie przeprowadzony wywiad oraz badanie wzroku.

Konsultacje profilaktyczne są szczególnie zalecane przed rozpoczęciem nauki szkolnej i w okresie wczesnoszkolnym. To na tym etapie rozwoju wszelkie niezdiagnozowane i nieskorygowane wady mogą być przyczyną kłopotów w nauce, dysleksji i dysgrafii.

Wskazaniem do kontroli wzroku u dziecka jest również krótkowzroczność któregoś z rodziców. W przypadku zdiagnozowania tego problemu stan wzroku małego pacjenta powinien być monitorowany nawet co 6 miesięcy.

Objawy, na które szczególnie trzeba zwracać uwagę

Rodzicom może być trudno jednoznacznie stwierdzić u małych dzieci problemy z widzeniem. Warto jednak zwracać uwagę na pewne niepokojące zachowania malucha, takie jak np. problemy z dostrzeganiem przedmiotów, podchodzenie bardzo blisko do telewizora, niechęć do rysowania czy oglądania książeczek. To wszystko może (ale nie musi) wskazywać na pewne nieprawidłowości, które warto skonsultować z lekarzem. U starszych dzieci takimi sygnałami mogą być m.in. bóle głowy, niestaranne pismo, wychodzące poza linie podczas pisania czy kolorowania, szybkie zmęczenie oczu przy pisaniu czy czytaniu.

Do bardziej oczywistych symptomów, które wymagają niezwłocznej wizyty u okulisty, zaliczamy np. nieprawidłową budowę oczu, podejrzenie zeza, nieprawidłowy ruch gałek ocznych (tzw. rozbiegane oczy), zaczerwienienie i ból oczu.