Dlaczego jaskrę kojarzymy z osobami starszymi?

Jaskra to jedna z najpoważniejszych przewlekłych chorób oczu. Rozwija się powoli, najczęściej bezobjawowo, stopniowo uszkadzając nerw wzrokowy. Początkowe symptomy są na tyle subtelne, że wielu pacjentów nawet ich nie zauważa. To niestety sprawia, że zgłaszają się do okulisty dopiero w momencie, gdy występuje już zaawansowana postać jaskry.

Jaskra utożsamiana jest z głównie z osobami starszymi. Rzeczywiście jest tak, że bywa bardzo często diagnozowana u seniorów, gdyż u nich właśnie nasilają się objawy. Jednak tak naprawdę jest to poważna choroba oczu, która może występować u ludzi w różnym wieku.

Jaskra występuje nie tylko u osób starszych

Chociaż jaskra powszechnie kojarzona jest z osobami starszymi, tak naprawdę jest to choroba, która może występować w każdym wieku, nawet u niemowląt. Jaskra z atakami bólu oczu, która często nie jest rozpoznawana, występuje również u osób młodych.

Ze względu na specyfikę tej choroby częstość jej występowania wzrasta wraz z wiekiem, jednak jak pokazuje wiele statystyk, nawet połowa choroby przez wiele lat nie zdaje sobie sprawy z jej występowania. Schorzenie może rozwijać się już od 40. roku życia. Niestety z powodu jej podstępnego i subiektywnie niezauważalnego rozwoju, niejednokrotnie diagnozowana jest bardzo późno, a więc wtedy, gdy chory jest już seniorem i pojawiają się u niego wyraźne problemy ze wzrokiem.

Regularne wizyty u okulisty - najlepsza profilaktyka jaskry

Jaskra to bardzo poważna choroba - nieleczona może prowadzić nawet do utraty wzroku. Ze względu na bezobjawowy przebieg w początkowych fazach rozwoju, tylko regularne wizyty u okulisty i wykonywanie stosownych badań diagnostycznych pozwala na możliwie jak najwcześniejsze wykrycie ewentualnych zmian. Wyłącznie specjalista jest w stanie wykryć tę chorobę, a następnie zalecić stosowne leczenie jaskry, które ma na celu zahamowanie lub spowolnienie postępów choroby. Specyfika i cel terapii zależy w dużej mierze od stopnia zaawansowania choroby.

O regularnych badaniach kontrolnych powinny pamiętać przede wszystkim osoby, które mają najbliższych krewnych dotkniętych jaskrą, gdyż istnieje ryzyko dziedziczenia tej choroby.